21 de nov. 2009

Amenábar, ets un puto fatxa

Probablement Mar Adentro, juntament amb Crash, és una de les pel•lícules més insultants que he tingut el plaer de visionar. De fet, segurament n’he vist més, però aquestes dues són les que més recordo perquè, entre d’altres coses, ambdues s’han endut gairebé tots els premis que hi ha per guanyar (Goyes, Lleons, Òscars, etc). De Crash tinc pendent escriure’n unes línees des de fa molt temps; de moment em cagaré en Mar Adentro, que s’ho mereix més.


Fa bastant temps que m’estic preguntant quina és l’essència de la pel•lícula d’Amenábar. Es tracta d’un al•legat a favor de l’eutanàsia? Una reivindicació del dret a morir amb dignitat? Una oda a la llibertat personal? a l’amor? a la mort? O potser l’únic que busca és la llagrimeta fàcil (realment, hi ha tanta tensió melodramàtica que et fotries a plorar només de veure els putos crèdits) i tots aquests valors només els utilitza com a teló de fons? No ho sé. De moment, la única conclusió que he pogut treure és que Amenábar no ha viscut mai una experiència semblant a la de la família d’en Ramon.

Si hi ha una cosa que no suporto són les pel•lícules que es conceben pretenent ser transcendentals, tractant temes normalment “tabú”, la qual cosa els ha de donar una polèmica i, conseqüentment, una publicitat important, per molt bones o molt dolentes que siguin. Però tant Mar Adentro com Crash són uns casos que em toquen els ous especialment perquè, si hi ha una cosa que encara suporto menys, és que quan es tracten aquests temes tant transcendentals es faci des d’una posició concreta i no es qüestioni durant tota la pel•lícula.

M’explico: durant tot el metratge de Crash, a cada escena el sr Haggis ens diu qui és el bo i qui és el dolent (mai fer un judici entre el bé i el mal havia estat tant fàcil), sense possibilitat d’interpretar els actes que fa cada personatge i, per tant, sense poder-los conèixer amb profunditat. Obro parèntesis. El senyor Haggis és un autèntic malparit. Tot el que toca ho converteix en merda. Fins i tot ha aconseguit emmerdar la filmografia inmaculada (a excepció de Infierno de Cobardes) d'en super Clint Eastwood. Ningú més va vomitar al final de Million Dollar Baby? Tanco parèntesis.

A Mar Adentro passa quelcom similar: des del principi, la idea de morir d’en Ramon no es qüestiona mai, es pren com a única i encertada, de la mateixa manera que tota la seva família, la que s’ha trencat el puto cul per cuidar-lo des que va tenir l’accident i que no veu clar la seva decisió, és automàticament tractada com a contraposició del que seria una actitud correcta, és a dir, els dolents de la pel•lícula. I ja només faltava que hi posés a l’església pel mig. Perquè quan surt algú de l’església dient el contrari del que diu el protagonista es reafirma definitivament la teoria d’aquest i convenç automàticament a tot el públic que a aquestes altures encara pogués estar dubtant.

Si hi ha una manera més evident de manipular el judici de l’espectador, informeu-me’n si us plau. Amenábar, ets un puto fatxa. Que el cine no esta fet per vendre la moto a ningú. Siguem una mica més honestos, per favor.

Però parlant sincerament, aquest posicionament el trobo fantàstic, ja que aconsegueix transmetre un missatge profundament esperançador per a la gent que sofreix tetraplegia o algun tipus de malaltia degenerativa irreversible. Al cap i a la fi, la seva vida és una merda i fa que tota la vida de les persones que els envolten sigui una merda també. Esta molt clar que el millor que poden fer és suïcidar-se.

A vegades sembla que el tema de l’eutanàsia és més tabú pels “progres” que pels “càrques”. Tothom que vegi Mar Adentro només farà que posar-se en boca l’eutanàsia, la llibertat de decidir sobre la vida d’un mateix, i tot un seguit de merdes que ni tant sols saben el que signifiquen però que només pel fet de parlar-ne ja demostren que són fotudament moderns. Però el que ningú farà –no fos cas que es posés en dubte la seva integritat progre- és qüestionar-se si aquests temes es tracten tal i com s’ha de fer.

Per altra banda, si del que es tracta a la pel•lícula és fer una reivindicació del dret a morir amb dignitat, jo em pregunto: realment hi ha algú que pugui morir d’una manera digna? Suposo que als geriàtrics n’està ple d’aquesta gent.

En fi, ja és cardat que un dels únics directors Espanyols amb mitjana influència internacional i amb mig peu a can Hollywood hagi de ser com l’Amenábar: el cabró de teoria i tècnica en te un ou, d’acord, però per fer merdes com Mar Adentro ja tenim en Roland Emmerich*. La seva merda fa la mateixa pudor, però com a mínim quan es tracta de matar a algú no s’hi està tota la santa pel•lícula. Però al tantu amb la gent com l’Amenábar, o com en Paul Haggis. Aquests són més perillosos que la gent com l’Emmerich: fan la mateixa porqueria cinematogràfica però te la intenten colar sense que te n'adonis.

Mr. Pink


*2012 és una PUTA MERDA. Mai més tornaré a posar esperances en una pel•lícula de catàstrofes dirigida per un gay

26 comentaris:

  1. Hòstia puta, quin fart de riure! De crítiques així tan ben parides ja no se'n fan! Estic mitjanament d'acord amb tot el què es diu sobre Mar Adentro i l'Amenábar aquest (tot i que no puc deixar de dir que sento certa indiferència cap a aquest personatge...). De la resta de pelis que es parla, (suposu que per sort) no les he mirat encara.

    Val, doncs no aniré pas a veure 2012. El què digui el critemall té altes probabilitats de ser cert.

    Salut

    ResponElimina
  2. Anònim21.11.09

    M'agradaria poder fer un comentari més ampli i discutir el què dius, però hi estic massa d'acord. En general les pel·lícules que intenten ser didàctiques acaben tenint massa coses que es poden discutir, però és que quan a més a més només es dediquen a fer instruccions barates de temes que avui en dia estan de moda, si més no en el què el debat es refereix, ja és el colmo.
    Està clar que si s'ha de fer una cosa que pot pensar un mico més val fer una puta basura intrascendent. Per això recomano Guerra de cheerleaders, te quiero tío, la última noche i un llarg etc de pel·lícuñes que pots veure mentre cuines i no intenten dir-te què has de fer.

    ResponElimina
  3. Palau! 2012 només val la pena per les escenes de caos i destrucció. Són, sense dubte, les més espectaculars que he vist en me vida. El problema és que n'hi ha moooolt poques, i la resta de pel•lícula és senzillament un insult a la intel•ligència humana. Ara, si la vols veure ves-hi a cine, a casa ja no val la pena. Jo m'ho vaig passar com un enano durant...15 minuts (dels 158 que dura).

    Precisament ara mateix acabo de re-visionar Tesis, la primera que va fer l'Amenábar, i he de dir que és una pel•lícula notable, tot i que ja te bastant rerefons alliçonador, defecte que com ja s’ha comentat, se l’hi ha anat incrementant amb el temps fins a desembocar amb el discurs seminazi de Mar Adentro. Per ser una òpera prima s’ha de reconèixer que és de matrícula d’honor però.

    Tinc pendents Abre los ojos i Ágora (d’aquesta última crec que passaré però). Au, vaig a mirar American Beauty (estic nostàlgic avui xD). Salut!

    Mr.Pink

    ResponElimina
  4. D'acord, acabo de veure American Beauty i, essent igualment un film debut, no hi ha ni punt de comparació amb Tesis. Tampoc li vull restar mèrit ara, però només volia dir que potser he estat un pel excessiu en donar-li matrícula d'honor.

    He dit

    ResponElimina
  5. American Beauty? Mar Adentro? Tesis? Però per quin motiu tortures tan salvatjament la teva ment? Tio, que si vols et puc deixar pelis... ;D Jajajaja!

    American Beauty... La mare que em va parir... Bé, és igual. I no, no aniré pas a veure 2012 doncs, Celda 211 (o no sé quin cullons de número era) sembla molt més interessant. L'heu vist?

    ResponElimina
  6. Anònim23.11.09

    Te força bona pinta i n'he llegit unes quantes critiques que la deixen força bé. També m'agradaria anar-la a veure. En tot cas, segur que és molt més bona que 2012.

    Que passa amb American Beauty? xD

    Mr.Pink

    ResponElimina
  7. Res, deixem-ho en què no em va agradar gaire... Tampoc es tracta de ser cruel... A més a més, tothom sap que la millor peli que s'ha fet mai (i que mai de la vida es podrà superar) és La Roca. Si o no? Jajajaja!

    ResponElimina
  8. "M’explico: durant tot el metratge de Crash, a cada escena el sr Haggis ens diu qui és el bo i qui és el dolent (mai fer un judici entre el bé i el mal havia estat tant fàcil), sense possibilitat d’interpretar els actes que fa cada personatge i, per tant, sense poder-los conèixer amb profunditat. Obro parèntesis. El senyor Haggis és un autèntic malparit. Tot el que toca ho converteix en merda. Fins i tot ha aconseguit emmerdar la filmografia inmaculada (a excepció de Infierno de Cobardes) d'en super Clint Eastwood. Ningú més va vomitar al final de Million Dollar Baby? Tanco parèntesis."

    1. No veig Crash racista. Val que diferencia qui es bo i qui es dolent i blabla, però només vol mostrar que qualsevol potser un o altre independentment del seu color o nacionalitat. A mi em va agradar més la idea de ressaltar com són els encontres socials en una societat i estil de vida mancada d'aquests.

    2. Amb Amenábar no m'hi ficaré, però considero que les seves tres primeres pelis són almenys decents.

    3. En Clint no té una filmografia iMmaculada i a mi tampoc em va agradar gens el final de Million Dollar Baby (de fet, des del punt en què es trenca el coll). Això sí, INFIERNO DE COBARDES és una PUTA OBRA MESTRA, el que passa és que no ets ningú per apreciar-la, coi de MARICA. No entenc com un no pot fer res més que delectar-se en veure un Clint que castiga i mata per plaer -o venjar la mort del seu germà xD-.

    Au, he dit.

    ResponElimina
  9. INFIERNO DE COBARDEEEEEEEEEEEEEES!! Ja ho se que no és iMmaculada la seva filmografia, i que infierno de cobardes tampoc és tant dolenta. Però no és suficientment bona com perquè pari de tocarte els ous xDDDD

    Tesis ja la he comentat, Abre los ojos també he dit que la tenia pendent, i The Others ja la vaig trobar força barata (algú coneix El Sexto Sentido?).

    Només faltaria que Crash fos racista, no se pas d'on putes ho has tret això; vols dir que has entes bé el que he dit? xDD Però aquí estem per parlar de Mar Adentro cony, i em sembla que és la única peli que no s'ha mencionat als comentaris. Ja faré un article de Crash, ja el faré xD

    Mr.Pink

    ResponElimina
  10. Anònim24.11.09

    Jo és que no l'he vist. Em desperta tan interès com... hòstia, ni tan sols puc trobar un símil de qualsevol altra cosa que m'interessi tan poc. A més crec que és tan previsible que és una pèrdua de temps. En tot cas ja sabent que la vida no és eterna no crec que valgui la pena veure-la. Ni aquesta ni crash, i crash ja em va robar dues hores, i a més al cine. M'agradaria que algú m'ho pagués això. Torno a dir que és molt dolenta, i em desperta un odi que no puc ni escriure. A més no sé on hi ha el dilema, tots sabem que les races inferiors són les dolentes.

    ResponElimina
  11. Anònim25.11.09

    "Es tracta d’un al•legat a favor de l’eutanàsia? Una reivindicació del dret a morir amb dignitat? Una oda a la llibertat personal? a l’amor? a la mort?"

    Mar adentro no es tracta d'un al·legat a favor de res. Amenábar simplement conta una història, res més, no li busquis tres peus al gat. Precisament ets tu que et posiciones utilitzant la seva pel·lícula.
    També crec que sobra lo de puto fatxa, es pot criticar sense faltar al respecte a ningú.
    I Tesis si q és de matricula d'honor.

    A.A.

    ResponElimina
  12. Hòstia, acaba de fer un post l'Alejandro Amenábar?

    “Mar adentro no es tracta d'un al•legat a favor de res. Amenábar simplement conta una història, res més, no li busquis tres peus al gat.”

    No em voldria equivocar, però aquesta afirmació em sona massa a persona que li ha agradat Mar Adentro i, a part de no acceptar cap crítica negativa en vers aquesta, no té un puto argument per defensar-la. Espero equivocar-me però. Seria prou interessant fer un debat sobre les coses que he exposat a l’article. De fet, ja que portem 12 comentaris, no estaria malament anant-nos-hi posant (si, subnormals, us ho dic a tots vosaltres).

    Ah si, em semblen molt bé les teves creences. El tema però és que en aquest bloc hi escric jo, no tu (bé, de fet jo i uns quants més), per tant tinc la absoluta llibertat de dir-hi el que em surti dels ous. Si et molesta, potser és que t’has equivocat de bloc.

    Gràcies pel comentari però xD

    Mr.Pink

    ResponElimina
  13. Hòstia, això cada dia es posa més interessant! Jajajajaja! Ja passaré demà, a veure si això comença a pujar de to d'una puta vegada... ;D

    ResponElimina
  14. Anònim26.11.09

    No hem va agradar Mar adentro, només dic que no es posiciona, que simplement explica una història. No he dit en cap moment que sigui una bona pel·lícula.
    Dius que no accepto cap crítica negativa a la peli i que no tinc cap argument per defensarla. No es veritat que no accepti cap crítica negativa, el que passa és que tu només la critiques desde la perspectiva del tema que tracta i de com es posiciona, segons tu, clar. Però no dius res més, i una peli és molt més que el tema que tracta.
    I no, no tinc cap argument per defensar-la, perquè no m'agrada.
    La única peli d'Amenábar que m'agrada és Tesis, les altres normaletes, menys Abre los ojos que la trobo bastant dolenta.
    I sí, és el teu puta blog, escriu el que et doni la gana, jo només volia donar la meva opinió, si nomes vols que comentin els teus amiguets borra els meus comentaris.
    I no soc l'Amenábar.

    A.A.

    ResponElimina
  15. Bravo, ho secundo.

    Filma xD

    ResponElimina
  16. Princep de Bacallà27.11.09

    Farem pujar una mica el nombre de comentaris xD

    ResponElimina
  17. Què és ben bé el que secundes, so gilipolles? xD

    Estarem encantats que comentis sempre que vulguis al nostre bloc, encara que no siguis l'Amenábar.

    Vale vale, una peli és més que el tema que tracta. Crec que fins aquí hi arribem tots. També estarem d’acord en que cada peli te uns aspectes més importants que d’altres, de la mateixa manera que cada pel•lícula es porta a terme amb una finalitat concreta. En aquest cas la història prima per sobre de la resta, per tant, la qualitat final del film resideix en aquesta. És per això que només em limito a criticar aspectes referents a la història i que, al meu parer, fan que Mar Adentro sigui una mala pel•lícula.
    I esta clar que només és una opinió (bastant encertada, tot sigui dit xD). I trobo molt interessant el teu punt de vista, ja que és oposat al meu. Però si no em dones cap raó que pugui demostrar aquesta posició, no puc fer res més que mantenir-me en la meva.

    Perquè precisament crec que el posicionament que fa Amenábar al explicar aquesta història és d’una evidència brutal, i la meva intenció al fer l’article, a part de cagar-me en déu i se puta mare, era relativitzar aquesta posició i desmentir aquesta obvietat aparent que hi ha en el discurs del metratge.

    Mr.Pink

    PD: fuck yeah, estem batent record de comentaris xD

    ResponElimina
  18. Jo crec que la pel·lícula Mar Adentro no es mereix tants comentaris... I em sembla que, de moment, ningú ha dit que sigués bona... :O Resultarà que estarem d'acord tots al final? Merda...

    ResponElimina
  19. Hòstia Palau, no vulguis trencar la bona ratxa de comentaris de Crit 'em all, que fins ara no haviem passat mai de 9 em sembla xDDD

    En tot cas, sigui bona o no, o li agradi o no a algú, mentre hi hagi contrast d'opinions ja és excusa suficient per posar-nos tots a parir, que de fet és el que venim a fer, no? xDDDD

    Mr.Pink

    ResponElimina
  20. Anònim28.11.09

    D'acord amb tu Mar Adentro i Crash no s'aguanten per enlloc peró tampoc cap de les altres Abre Los Ojos, Los Otros, Ágora. Tantes lines per d'escriure una peli que no s'ho mereix, Suposo que vols d'estripar de Dalt a baix l'amenábar, la pròxima carsh dius, al final faràs més propaganda tu que no pas ell.
    Que fort amb sembla mr.Pink que saltis tan ràpid quan et diuen algú, serà que ets tu el fatxa jaja. No se perquè et piques tant amb A.A si al final a cap dels dos us agrada la peli de mar a dentro.
    No marxeu per les branques que ens em de carregar l'Amenábar no entra nosaltres.
    Bona crítica Peró no es mereix tants posts

    Chello

    ResponElimina
  21. Anònim28.11.09

    Qualsevol cosa que digui en Mr.Pink és digna de ser comentada a qualsevol seminari de la universitat d'Oxford.

    No estic destripant l'Amenábar, només comentant Mar Adentro.

    Amb el sr. A.A. no estem manteint res mes que una conversa civilitzada entre bloggers.

    Mar Adentro es mereix un nombre de comentaris equivalent al nombre de premis que ha guanyat indignament.

    No em toquis els ous Chello que se on vius.

    ResponElimina
  22. Hòstia, acabo de tornar a mirar Mar Adentro i m'ha emocionat... L'he trobat boníssima! :D Sabeu què? Me'n vaig a veure Crash, que segur que també deu ser molt bonica.

    (ehem... òbviament és conya, només és per tocar-vos els ous i reactivar una mica el debat...)

    Salut

    ResponElimina
  23. intento reconduir una mica el tema abans que això es mori (hores d'ara ja te les hores contades xD); si més no, a mode de conclusió.

    Ara m'ho estava mirant, i hi ha una cosa que potser no ha quedat gaire clara en tot l'article i en els comentaris: l'Amenábar és un bon realitzador. Actualment potser és un dels millors del país, això si que no ho puc pas negar. I a part de realitzador també es guionista, compositor de la música de les seves pel•lícules i segurament altres coses que no se. I si, es podria dir que té una ment un tant privilegiada.

    El seu problema principal és que ho sap i, no només això, el cabró s'ho te molt cregut. Tant cregut que li sembla que te el deure de donar-nos una lliçó amb cada pel•lícula o ha de sorprendre’ns amb quelcom que, òbviament, els nostres intel•lectes inferiors no haguessin pogut assolir mai sense la seva ajuda. I quan aquesta voluntat esdevé el leitmotiv de la pel•lícula, fet que passa amb The Others , amb Mar Adentro i es deixa entreveure a Tesis, tot el talent que te Amenábar se'n va pràcticament a tomar pel cul (figuradament, Amenábar se n'hi va literalment). Llàstima. Sort en tenim de l'Albert Serra, eh, eh xD

    En fi, pròximament més capítols de gent que son uns putos fatxes, que no n’hi ha pas pocs.

    ResponElimina
  24. Anònim1.12.09

    Què collons intentes justificar ara? Les coses clares: si dónes lliçons és perquè l'altra gent és estúpida i no sap treure bones conclusions (pròximament al blog). Però ara tinc ganes de fer una comparativa.
    Pensem per un moment en la repulsiva Mi vida sin mi de la Isabel Coixet. És una pel·lícula (suposo) que també gira al voltant d'una persona malalta. Està clar que hi ha diferències amb mar adentro, com per exemple que la malaltia de la noia de la coixet l'acabarà matant i per tant estalviarà als del seu voltant de triar si l'han de matar ells o no, no està basada en fets reals, etc. Però el més important és que la malaltia de la coixet és una mena de detonant per perfilar tota la trama. En canvi l'amenavar ho construeix tot i ho fa girar tot entorn del tema i aconsegueix que la pel·lícula només se sostengui per això. Eh aquí perquè el film mar adentro només és tema.
    Ja que hi sóc fer un parell d'apunts sobre mi vida sin mi: què hòsties fa la pava gravant cintes de caset?! No se li va acudir que era un format que moriria amb pocs anys? Només tindria sentit si en el transcurs de la seva malaltia viatgés a andorra i comprés set o vuit aparells reproductors i els embasés al buit. Segona cosa: per què no es tira a més persones? Tothom sap que quan et diuen que has de morir fas un recompte mental de la gent que penses follar-te durant la teva vida i ho intentes fer en el temps que et queda. La protagonista és molt poc ambiciosa, així ho dic i així li van les coses.

    Tòmpsen

    ResponElimina
  25. Què putes et fa pensar que vull justificar alguna cosa? Jo no dono lliçons. Per què em prens, per un puto fatxa? xDDDDDDDD

    Fa molt temps que vaig veure Mi vida sin mi i em va agradar força, igual que La vida secreta de las palabras. D'això fa la hòstia però, i ja que no se si encara mantinc la mateix opinió en vers Isabel Coixet que abans, m'abstenc de fer-ho.

    ResponElimina
  26. Teòfil Puigmalt von Ribbentrop-Molotov9.12.09

    Del món real destaco les putes, sense cap mena de dubte.

    ResponElimina