Ara ja fa uns dos anys que vam treure aquest
disc i en fa uns quants més que el vam començar a gestar. Aquest temps m’ha
servit per agafar una distància, no diré objectiva, però sí suficient com per
analitzar-lo amb profunditat i veure’n els punts forts i les flaqueses. No sé
si això de fer una crítica de l’obra d’un mateix és adequat perquè pot semblar
que en moments m’estigui fent una auto-fel·lació, però la meva única pretensió
és fer un anàlisi acurat per millorar properes creacions i fer públic un punt
de vista intern per a qui li pugui interessar.
Dawn’s Death To Dusk es classifica a si
mateix com a Post Death Metal. Aquesta premissa es justifica per la inclusió, a
dins el disc, de dos temes tan diferents com Born from the earth i The sound of
fallen leafs, un que es podria classificar dins el Post Metal i l’altre que es
podria incloure en el Death Metal. En aquest punt ja ens podem plantejar una
pregunta: aquesta és una raó suficient com per poder considerar que l’estil del
disc és Post Death Metal? La veritat és que no tindria perquè. Que un disc
inclogui molts estils diferents no acostuma a convertir-lo en un disc original,
sinó més aviat en un disc desordenat on els components no han sabut filtrar bé
les seves influències. Nosaltres, quan vam plantejar-nos el disc, ja ho sabíem
això, per tant vam decidir concebre l’àlbum com un trajecte del Post al Death. Ho
vam aconseguir? A mitges.
Born from the earth s’inicia amb uns recursos
molt propers al Rock Progressiu, sobretot per influència de Pink Floyd: un
arpegi que es repeteix, l’entrada d’un solo i la pujada gradual d’intensitat
fins que entren tots els instruments; la progressió del principi es desenvolupa
perfectament i les estrofes són adequades. La tornada pot recordar a algun
fragment d’un altre grup de Post, però és prou original com perquè no se’n
pugui identificar un de concret. El final fa gala d’una èpica molt encertada
per una peça d’aquestes característiques.
La gran virtut d’aquesta cançó és que es
desenvolupa a poc a poc i sense ensurts, tot flueix cap a un lloc concret i la
intenció d’arribar a aquest final queda clara des del minut 0. De fet la
direcció està tan clara que a mig tema fins i tot canviem a tresets per
preparar el terreny per l’entrada de Treason, pleasure & pain.
Born s’ha convertit en el single del disc, si
es pot dir que el disc tingui single. Una cançó que, per la seva llargada, no
té gaires veus, cosa que la fa més accessible a totes les persones poc
acostumades als crits guturals. Alhora és la més lenta i la que conté més passatges
agradables d’escoltar.
Treason, pleasure & pain comença amb un
riff molt rítmic que pot recordar a Gojira, tot i que en realitat la idea està
treta d’un tema de Vader i té força
mèrit haver-la sabut integrar aquí. Aquesta és una bona cançó de tralla, amb
una estructura que funciona: una estrofa original on es combinen dues veus (a
les quals se’ls pot criticar un anglès massa català) i una tornada melòdica que
prepara el que vindrà després: uns acords penjats i la introducció d’un riff
Death-Metal al més pur estil At-The-Gates. Després d’aquest riff acabem amb un
riff rítmic molt efectiu i potent que combina compassos 4/4 i 3/4.
Aquest tema és molt curiós perquè tot i
recordar a Gojira (algú fins i tot ens ha dit que a Entombed) té un aire molt
particular i no gens desencaminat per dur a terme la proposta inicial de
l’àlbum de combinar Post i Death. Per exemple, la segona estrofa, rítmicament,
s’assembla a Cult Of Luna, però està feta d’una manera prou diferent com perquè
la semblança passi desapercebuda i s’allunyi del Post estàndard.
Tal i com ens diu sempre en Giri, “aquests
primers vint minuts de disc són espectaculars” i assoleixen l’objectiu proposat
des del principi: has començat escoltant una cançó que s’assemblava a Pink
Floyd i sense saber ben bé com estàs escoltant una riff que és rollo
At-The-Gates. Fins aquí tot disc és correcte (a nivell compositiu).
En aquest moment entra Les malheurs de la
vertu. Comença a un tempo on la velocitat de les corxeres coincideix amb la dels
tresets de Treason, una bona manera d’enllaçar un tema que va a un altre tempo
sense que es noti un canvi brusc. El primer riff es repeteix moltes vegades amb
petites modificacions a mode d’introducció; no sé si una introducció d’aquestes
característiques era la més encertada després de vint minuts seguits de música.
Tot seguit passem a uns penjats massa forçats per anar a parar a una estrofa
que tampoc no acaba de funcionar. La inclusió aquí d’un ritme accelerat canta
molt i a la tornada la cançó perd el sentit. A aquestes alçades el tros de l’inici
ja no està justificat i el canvi de compàs pel proper riff no ve gens a to.
Si em fixo en la descripció que acabo de fer m’adono
que totes les virtuts que havia alabat de les anteriors cançons són
inexistents. De fet, en aquesta, hi passa tot el contrari: el riff del principi
no porta cap a tot allò que ha de venir i tots els fragments apareixen a
batzegades. No és fins que entrem a la progressió 3/4 que el tema es torna
interessant, però aquesta ocupa un quart o menys del temps total. Aquí es pot
arribar a comprendre la raó de ser del riff rítmic a 3/4, però ens vam oblidar
de justificar-lo abans, que era quan hagués fet falta perquè un cop entréssim
aquí s’entengués el perquè. De fet, aquí admetem implícitament que si l’hem
posat abans és perquè sabíem que després havíem d’entrar a aquest tros i no
sabíem com més fer-ho.
Al sortir de la progressió hi ha una altra
estrofa, uns tupàs una mica massa gratuïts i un riff repetitiu que no està
malament però que ara ja no s’aguanta.
Les malheurs de la vertu no és una mala cançó
però no és apropiada per aquest àlbum. Si el disc hagués tingut vuit cançons
segurament hagués quedat més ben integrada, però amb tan poques cançons esdevé
l’eix i un dels principals problemes és que en el seu moment no vam ser
conscients de la importància que tenia. És la cançó que uneix les dues parts
(Post-Metal i Death-Metal) i la que ocupa el lloc central, i en canvi és que es
fa més pesada. Havia de combinar amb gràcia tots
els elements que es volguessin ensenyar en aquest àlbum, i el que realment fa
és entorpir l’audició. Ens trobem amb una cançó que és un dels grans problemes
del disc i és la que dura més.
The sound of fallen leafs conté totes les característiques
del Death Metal: els riffs són súper tralleros i elaborats, l’estructura és
ideal i la veu de l’Ivan hi queda brutal. El problema: aquest no és el disc on
havia d’estar. Quan entra ja no té raó de ser i nosaltres ens n’hauríem d’haver
adonat abans. A més, per culpa del so més aviat suau que es va donar a tot el
disc, se li resta molta tralla. Aquesta cançó, gravada com es grava normalment
el Death Metal, seria un hit. Però no havia d’anar aquí.
Expired shortest distance combina
perfectament els elements del Death i del Post Metal: l’estrofa té un riff més
aviat Death amb unes veus emotives; la combinació de veus a la tornada és molt
efectiva amb la melodia que fan les guitarres. L’estructura es repeteix fins a
la tercera tornada, que ve seguida d’un joc de guitarres que està al llindar
del Death i de la melodia Post que encara ara em sorprèn. El fragment següent
és un dels que m’agraden més del disc. És molt de l’estil Isis o Pelican, on
les timbales cobren molta importància, i repetim el mateix durant molta estona
perquè quan entrem amb la tralla tot agafi molta èpica. En aquest últim tros la
línia melodia de la guitarra em sembla molt bona i estic molt satisfet amb el joc
de veus que vam posar-hi a continuació. El final amb la repetició del riff molt
trallero i la bateria augmentant la velocitat de la caixa em sembla una molt
bona manera d’acabar.
El problema: Expired queda totalment
eclipsada per les dues cançons que la precedeixen i un cop s’hi arriba el disc
ha deixat d’interessar. Alhora, posada després de The sound, queda com un pedaç
que no sabíem on col·locar i que finalment va acabar a final de disc. Veure-la
així és restar-li molta importància perquè aquesta cançó és igual de bona que
Born i potser encara té una mica més de gràcia per estar en un terreny molt
inclassificable.
Vam tenir molt clar que havia de tancar el disc pel tipus de final que
té, i de fet segurament vam encertar-ho, però no vam comptar amb fer unes cançons
prèvies que hi conduïssin.
A la pregunta del principi de si vam
aconseguir crear aquest itinerari pels estils la resposta continua sent “a
mitges”. Les dues primeres cançons funcionen molt bé, la tercera i la quarta,
sense ser dolentes, no encaixen correctament, i la última arriba massa tard.
Altres qüestions del disc són, per exemple,
les veus, que tenen poca força, sobretot les meves. També tenen timbres massa
diferents que no acaben d’encaixar i quan sento la manera com vaig cantar m’odio
perquè no és un crit sincer i evidentment no era el més encertat pel disc.
La sinceritat (Nota 1) és un element que li falta molt
a aquest disc, perquè ni les guitarres sonen directes, ni la bateria sona
forta, ni el baix destaca en cap moment. Aquesta carència l’atribueixo a dos
problemes bàsics: el so és poc trallero però alhora sona tot massa definit. Per
posar exemples: els discs de Cult Of Luna no són excessivament tralleros però
tot s’amaga darrere una capa de brutícia que els fa sonar guarros i que els
atorga una fredor agressiva i gran part de la gràcia és que els instruments no
sonin definits. En canvi, quan els instruments es defineixen bé i es fa tot
súper clavat, és necessari un so brutal perquè has de suplir la carència de
sinceritat amb la tralla extrema. Nosaltres vam combinar els defectes de sonar
nets i els defectes de sonar poc tralleros.
Ja per acabar, crec que ens vam deixar
atrapar per la idea de fer un disc que portés d’un estil a l’altre i ens vam
oblidar de saber destriar què havíem de posar i què no. En el moment ho vam
veure molt clar, i ho trobo totalment normal perquè portàvem mil anys tancats
al local fent això i ens vam encegar. Estic orgullós d’haver participat en la
seva creació i no en renegaré mai, però tinc molt clar que és un disc amb massa
errors com per ser considerat un disc bo dins de qualsevol panorama.
Sóc conscient que el meu gust
a canviat des que
vam composar aquests temes i que ara, per exemple,
estic convençut que la música, per sobre de
tot, ha de ser emotiva
(suposo que és
culpa d'aquests col·legues
emos que m'han contagiat
la necessitat de
deixar-se la vida a cada crit). Ara m’adono que
ens vam sotmetre a aquesta idea de
qualitat (tant tècnica, com de so, com
estructural) i ens vam descuidar que la música
ha d'expressar alguna cosa. És una mica fotut reconèixer que un tema dels
Pixies, fet amb
una base de baix de
tres notes i una bateria tocada amb
el nabo, té moltíssima
més força que el
nostre disc sencer. De totes
maneres espero poder aplicar aquest aprenentatge
en un futur.
No acabaré sense reconèixer que aquesta és
una obra concebuda amb una idea de base i creada a través d’una premissa molt
artística amb una voluntat molt clara d’intentar aportar quelcom de positiu al
Metal, estil que a vegades es queda estancat per falta de base teòrica i de
reflexió. Dient això no vull justificar els errors que vam fer perquè ja els he
enumerat i han quedat molt clars, però també m’agradaria que es tingués en
compte que en el moment en què es planteja un repte així les probabilitats de
fallar també augmenten moltíssim (Nota 2).
Des d’un punt de vista personal puc concloure
que aquesta és una obra, per sobre de tot, d’aprenentatge, que no estava
destinada a servir de gaire res més que a ajudar-nos a enfocar el nou disc.
Nota 1: quan em refereixo a "sinceritat" no vull dir que que ho féssim de manera falsa, sinó que hi ha com una carència de sentiment que fa que sembli massa fred.
Nota 2: després de pensar-hi ja no estic tan segur d'aquesta afirmació.
Nota 1: quan em refereixo a "sinceritat" no vull dir que que ho féssim de manera falsa, sinó que hi ha com una carència de sentiment que fa que sembli massa fred.
Nota 2: després de pensar-hi ja no estic tan segur d'aquesta afirmació.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada