13 d’oct. 2009

...doncs el Sol gira al voltant de la Terra

Així és com els presenten a la Rockdelux del passat Setembre: “Impugnando el heliocentrismo de Galileo, Sunn O))) se forma en 1998 tomando el nombre de unos legendarios amplificadores y en honor a la audacia de Earth, pues el Sol gira alrededor de la Tierra”.


Encara que la indumentària i tota l’aura d’obscuritat (una mica cutre) que gira al voltant seu és més pròpia del black metal i del death metal que de qualsevol altre estil de música, no se si els drones de Sunn O))) es podrien englobar dins l’escena musical del metall. Però ja que m’és força difícil -i em fa força mandra- intentar fer una descripció que els pugui fer un mínim de justícia, us apuntaré unes quantes declaracions que fan ells mateixos a la revista anteriorment citada:

- Cuando la gente me pregunta qué música hacemos, mi única respuesta es música experimental enfocada a la manipulación del tono. El tono, de acuerdo con nuestra concepción del minimalismo, es la máxima representación de lo que uno hace. Si tocas algo rápido, tanto da que sea speed metal como música pop, puedes arreglártelas con un tono mediocre. En cambio, para nosotros, que tocamos largos drones de un par de notas, es vital conseguir el tono perfecto, especialmente con la cantidad extrema de volumen y de amplificadores con la que trabajamos.

- Se trata de ser capaces de gobernar a la fuerza. No es una mera explosión de potencia extrema, es una manipulación capaz de producir una sensación física. Sin el control solo sonaría como una gran bola de ruido. Supongo que mucha gente le sonará así de todas maneras, pero si intentas de veras entrar de pleno en la música, si tratas de comprenderla, verás que existe un control y un propósito para esa fuerza, que no es todo tan simple como parece. Ese es uno de los malentendidos más comunes sobre el minimalismo.

- Por supuesto que nos sentimos inspirados por algunas perspectivas y elementos del black y el death metal, pero nuestra música tiene una identidad propia. Es posible que haya quien se niegue a obviar ciertas características estéticas de Sunn O))) y por ello no se atreva a entrar en la música. Pero, ¿sabes qué? Esa gente ya estaba perdida para nuestra causa desde un principio.

- Para mí, Miles Davis es un artista esencial para cualquiera que esté interesado en la música. Su obra, especialmente la de principios de los setenta, es una de les piedras fundacionales de la música moderna, igual que puede serlo la de Led Zeppelin. El Davis de aquella época ha sido una referencia muy importante para nosotros, sobre todo por el espíritu explorador que imprimía a su música.

- En el fondo, Sunn O))) no es una banda, es otro tipo de entidad. No sabría definírtela. Lo que sucede con el sonido cuando está por encima de las personas.


És força atípic que una gent amb unes pintes com les seves i que a priori crea un producte destinat a un públic majoritàriament metàl•lic utilitzi paraules com “minimalisme” i “manipulació del to” per descriure la seva música; però si immediatament després de realitzar tals declaracions mencionen a Miles Davis i a Led Zeppelin, col•locant-los com a peces angulars dins la història de la música moderna, l’interès purament morbós que inicialment haguessin pogut suscitar a algú esdevé quelcom més seriós o, si més no, d’una profunditat aparentment major (i després d’escriure aquest paràgraf espero que em fitxin els d’aquella publicació tant pedant que em va deixar llegir en Carles al local).

Encara no he escoltat amb suficient atenció “Monoliths & Dimensions”, el nou disc que porten sota la màniga i el principal motiu de l’entrevista de la Rockdelux, però he de dir que “Black one”, un dels seus anteriors treballs que em va arribar fa uns quants dies a casa en format CD (gràcies amazon), fa força justícia a les seves declaracions.

En aquest cas, el primer que em va venir al cap quan vaig acabar de sentir-lo va ser: aquest probablement seria el disc que Varg Vikernes hagués arribat a composar, en un cas hipotèticament molt extrem, si hagués seguit el camí del Filosofem -i si no hagués estat un puto psicòpata nazi. Probablement aquest disc és el que condensa d’una forma més abstracta tota l’essència del black metal; encara que els recursos tècnics i estilístics és obvi que no són els mateixos, els passatges de la majoria de temes transporten a l’oient als típics escenaris descrits per la majoria de clàssics del gènere (I took the night to believe, Cursed realms of the winterdemons, Báthory Erzsébet són títols d'alguns dels temes perquè us en feu una idea).

Aquest paral•lelisme es posa en evidència en el tema Candlegoat, on l’apartat vocal ha estat extret de la cançó Freezing Moon de Mayhem, escrita i interpretada per Dead al 1991.

(fotografia del sr. Dead que apareix a la portada d’aquest bootleg del grup al qual pertanyia instants abans de cardar-se un tret. No ve gaire a cuento posar aquesta imatge, però sempre és graciós recordar les històries de Mayhem i la resta de col•legues de l’Inner Circle).

En definitiva, i en base a les teories que té el sr.Thompson sobre el rock i el metall, Sunn O))) és el grup més fotudament "post" que et pots tirar a la puta cara.


Mr.Pink

8 comentaris:

  1. Anònim13.10.09

    Et felicito. I no només et felicito perquè em llepes el cul al final de l'article, sinó perquè aquest cop fins i tot t'has atrevit a fer alguns apunts després de copiar les declaracions d'una revista. Ja, ja.
    M'ha agradat molt la teva crítica i més ara que també començo a escoltar Sunn O))). És curiós perquè penso que en el fons fan un tipus de música realment avantguardista i que agafa molt més sentit després de llegir el què n'expliquen. Això em porta a dues conclusions:
    1- Es pot parlar de música abstracta.
    2- D'aquí un temps em donaré cops de cap contra la paret per haver marxat del seu concert del primavera com el més inútil dels ignorants.

    Ja per acabar et diré que per fer referència a les teories del Post estaria bé esperar que en fes un article. Imagina que el company de zelda de Hitler surt de la presó sent l'únic que ha llegit el Mein Kampf i comença a escampar per Alemanya que s'han de matar els jueus. Ningú entendria res. Les coses s'han de fer a poc a poc.
    Tot i així amb Sunnn O))) tindré un bon exemple.

    Thompson

    Thompson

    ResponElimina
  2. Anònim14.10.09

    Fan música avantguardista i punt, no en el fons (independentment de que tu ho creguis o no). Al tantu com diem les coses xD

    Una rectificació: la música és abstracta per definició. Qualsevol estil musical que només es valgui de la presència instrumental, és a dir, sense cap fil literari o poesia que la acompanyi o que utilitzi l'apartat vocal únicament amb finalitats tonals, és abstracta. En tot cas, del que es pot parlar és de l'abstracció d'un concepte, però això ja no és exclusiu del camp de la música.

    Afanya't a exposar la teva teoria sobre el post, que encara la refutaré abans que ho facis xDDD

    Mr.Pink

    ResponElimina
  3. Anònim15.10.09

    Ui, ui, t'envales molt i encara et faràs mal. Tu, justament aquesta setmana han inaugurat una exposició al MACBA sobre en John Cage, un tio que va composar música dels anys 40 fins els 90 i que ja és mort.
    Per què és interessant? Perquè teoritzava i feia música intentant-li donar una nova forma. Per exemple, creia en l'aleatoriatat, o sigui, que agafava una orquestra però els músics podien triar si seguir al director o no. també te una peça que es diu 4'33" o alguna cosa així on es dedica a anar obrint i tancant la tapa del piano.
    crec que pot estar i més ara que estem intentant arribar a la màxima reflexió musical. Intentaré fer.ne un blog, però ves-te preparant per venir a barna.

    Thompson

    ResponElimina
  4. Anònim15.10.09

    La 4'33'' em sembla que és només silenci.

    Veig que no has acabat de picar. De fet estaria bé intentar arribar a una definició del que podria ser música abstracta, música minimalista o música experimental, que ara per ara m'és una mica difícil saber quines característiques comunes i quines diferències hi ha entre aquests conceptes.

    No obstant, tampoc és gaire escabellat de dir que la música és la més abstracta de totes les arts; entenent dins d'aquesta definició les obres que es desprenen de qualsevol element extra-musical, tal i com he comentat abans. També he de dir que a aquesta conclusió hi he arribat jo, vull dir que tampoc se si fiar-me'en massa xDD

    Va, i en comptes de vacil·lar a veure si et mulles una mica més, pòtul xD

    Mr. Pink

    ResponElimina
  5. Primer de tot cal meditar si parlar d'abstracció aquí és correcte. El resultat d'un procés d'abstracció genera una idea que guarda poca o nul·la identitat amb allò real del què prové. Però hauria de provenir de quelcom (tampoc dic que la música de Sunn O))) no té transfons). No defenso que la música sigui la més abstracta de les arts o no la sigui i comprenc que termes com abstracció i minimalisme són fàcilment barrejadissos. Els dos intenten trobar essències i simplificar i generen resultats -per mi- complicats (almenys als meus ulls, perquè en general no arribo al nivell per entendre'ls).

    Està clar que una obra musical amb un fil literari (parlant de música digne) ajuda a entendre el significat de l'obra, això si en té. Això no implica que hi hagi cançons amb lletra que tenen menys sentit real que una sense. Però per transmetre sensacions no cal que la obra tingui sentit, per això la consideres l'art més abstracta? Més abstracte que en Kandinsky per exemple?

    Amb aquestes obres tinc cert respecte pels primers que les desenvolupen (ja sigui en Cage amb el seu 4'33" o en Malevich amb el seu 'Blanc sobre blanc', etc.) però abusar-ne se'm fa pesat. Especialment amb les obres més espirituals i minimalistes; mai sé si classifcar-les d'ART o PEDANTERIA.



    No m'he llegit tota la crítica, per tant no sé si exposo temes que tocaven o no. Tot aquest tema en general és massa abstracte per mi xD


    Filmaholics

    PD: 4'33" és el so de l'ambient creat pels oients que l'escolten -o s'escolten- xd si no s'escoltés cap so no es podria considerar música i seria sí, silenci. Després caldria reflexionar si una simple tos o sorolls aleatoris d'algú que intenta no fer-ne entren dins la definició de música com a combinació harmoniosa de sons i silencis xD

    ResponElimina
  6. Un tret diferencial de la música respecte la resta d’arts és que, mentre que aquestes històricament han evolucionat fins arribar a autors com Mondrian o Kandinsky, els quals intentaven deslligar la pintura de qualsevol significat concret, els músics moltes vegades han intentat fer l’inversa: intentar descriure conceptes concrets a través de la música (Vivaldi representant les 4 estacions, per exemple).

    A part, un fet que evidencia la qualitat d’abstracte de la música és que per descriure una melodia s’han d’utilitzar forçosament qualificatius com “alegre”, “trista”, etc mentre que per descriure, per exemple, una pintura d’una cadira només has de dir: és una cadira xD

    És cert que molta gent justifica les seves obres posant-se en boca el minimalisme o l’abstracció, i moltes vegades és difícil saber quan és cert o quan té algun tipus de valor ja que, com tu menciones, per poder saber el valor total d’aquest tipus d’art a vegades fa falta quelcom més a part de l’obra en si. Però 4’33’’ o Blanc sobre blanc arriben a uns nivells tant extrems que més que considerar-les obres d’art jo les descriuria com a culminació d’un discurs o com a final d’un procés evolutiu. Esta més que clar que el valor de 4’33’ esta en el discurs que mantenia Cage, no en el collons de sorolls aleatoris que dius xD

    Sunn O))) crec que el procés mental que han hagut de realitzar per fer la música que fan no pot ser cap altre que un procés d’abstracció. I el resultat és sens dubte minimalista, però no tant extrem com els anteriors, ja que tot el valor artístic resideix en l’obra en si. Per tant, ara mateix t’acabo de dir que és minimalista, però ja no se si és abstracta en si mateixa xDDDD En fi...

    Mr.Pink

    ResponElimina
  7. Anònim18.10.09

    germans estic al·lucinat. mai m'hauria passat pel cap que llegint crítiques de metall (en totes les seves entomològiques variants) hi trovaria personal Com Cage, Judd, Rauschenberg, etc. M'hi ha portat (llegir-les) que es una manera de conèixer-vos millor (els de la vostra generació)i que m'agrada ficar-me en qüestions que desconec. Ara entenc perquè em costa d'apreciar aquesta música. Potser és massa intelectual, necessita un discurs que l'apuntali, és més propera a tots aquests corrents plàstics que un cop els hi has reconegut el mérit de l'originalitat i un cert éxit estétic que han servit sobretot per alimentar l'obra d'artistes més consistents, el disseny i l'aparadorisme,al meu entendre, son pobres. Es com descobrir la sopa d'all despres d'haver arrivat a cotes molt altes de qualitat musical. Ho confesso, l'abstacció m'agrada però hi trobo a faltar discurs (alguns pejorativament en diran literatura)tot i reconeixent que la figuració avença fagocitant els seus éxits. No he escoltat SON (no ho sé escriure bé)però m'ho imagino. I si posem una mica de Rufus ?
    pd. Ceci n'est pas une pipe (Magritte) i L'urinari de Duchamp son parents llunyats de Cage, no?

    Trader watch

    ResponElimina
  8. Anònim22.10.09

    El metall en general és més primitiu, simple i menys intel•lectual del que en aquest article pot semblar – fet que no vol dir que no sigui de molta qualitat igualment. Sunn O))) és un cas molt atípic de grup que es mou dintre d’aquestes esferes però, com ja he dit, manté molts pocs vincles en comú amb el món metàl•lic (jo els englobaria simplement dins de l’avantguarda musical).

    De fet, Sunn O))) és un grup que el recomanaria a qualsevol persona interessada en la música en general més que a una persona seguidora d’algun corrent en concret com pot ser el metall pesat.

    Per cert, l’altre dia vaig assistir a un recital de poesia on es recitava la Ursonate de Kurt Schwitters, obra que desconeixia totalment: es tracta d’un poema bastant llarg, dividit en 4 moviments (com una sonata) i que recitar-lo porta uns 40min. El menciono en aquest post perquè va força lligat amb el tema de l’abstracció, ja que el poema esta composat exclusivament per sons, cap paraula ni cap significat concret, només sons. Segons el full informatiu, el senyor Schwitters es veu que és un dels principals representants del moviment dadaista, però aquí ja em perdo. Us deixo un parell de links perquè us en feu a l’idea:

    http://www.costis.org/x/schwitters/ursonate.htm

    http://www.youtube.com/watch?v=rs0yapSIRmM

    Aquest és el rapsode de Girona:

    http://www.youtube.com/watch?v=217uUWZOguw&feature=related

    Ja podeu veure que cadascú l’interpreta a la seva, però val a dir que és interessant de totes maneres. I també és interessant el fet de que un poema, si es deslliure de qualsevol significat, al ser recitat esdevé única i exclusivament MÚSICA.

    Mr. Pink

    ResponElimina